Benjamin Kuras
Benjamin Kuras
Novinář a spisovatel

Benjamin Kuras 2. díl: Hrozí, že nadlouho vyhraje zlo nad dobrem. Bojovníků v řadách zla, tedy antisvobody, jsou miliardy a jejich počet narůstá

Každý, kdo se pohybuje na internetu, zvláště na sociálních sítích, zná velmi dobře nejrozšířenější slovní hru dnešních dnů, totiž jaké všechny možné výrazy lze použít, jen abychom nemuseli označit cenzuru za cenzuru. A tak jsou vymýšleny různé obrany proti nenávisti, ať už skutečné, nebo velmi často jen domnělé. A z nich se většinou vyklube jen staré známé potlačování názorů, které jsou nepohodlné nějaké módní ideologii. Nebo boj za slušnost ve veřejném prostoru, který v praxi znamená, že zastánci nejmodernějších ideologií mohou být prakticky jakkoli neslušní, zatímco jejich odpůrci jsou vymazáváni a zakazováni, ať jsou jakkoli slušní.

Společnost

Délka: 26:12
Datum: 21.6.2019

Přehrát pořad

Právě o tom jsme hovořili v minulém rozhovoru se spisovatelem a novinářem Benjaminem Kurasem. Mohli jsme také slyšet vážné varování, že omezování svobody slova je vždy prvním krokem při nastolování totality. Hovořil o situaci v Británii, kde už se různé formy cenzury a autocenzury staly takovou samozřejmostí, že je prakticky nikdo nevnímá. A dochází zároveň k takovým paradoxním situacím, že je na jedné straně povoleno neomezené kritizování křesťanství, ale na druhou stranu není ani v nejmenším možné kritizovat islám. O těchto a souvisejících tématech je i tato část rozhovoru.

 

Martina: Pane Kurasi, v předchozí části našeho rozhovoru jste uvedl zajímavou věc, totiž že v britském parlamentu už se o cenzuře nediskutuje, protože už si jí nikdo nevšímá. To je ale zásadní vývoj v myšlení lidí.

Benjamin Kuras: Už ji nevnímají. Už i někteří komici si na to stěžují. Jeden černošský komik, kterého znám, přestal dělat komedii a dává se na normální hraný film, a to proto, že podle jeho slov v dnešní politické korektnosti už neví, z čeho si může dělat srandu a z čeho ne. Takže to poškozuje i kdysi humorem oplývající britskou kulturu, která mizí. A to platí pro celou západní Evropu, kde si už vlastně z ničeho nemůžete dělat srandu bez rizika, abyste někoho neurazili.

Existuje zákon o urážce osobnosti, náboženství, rasy, věku, tělesné vady, orientace, sexuální orientace. Urážkou, tedy trestným činem, je cokoliv, co kdokoliv pokládá za urážku. To znamená, že kdokoliv se na vás naštve, tak vás udá, že jste ho urazili takovým a takovým výrokem, třeba, že jste mu večer řekli „Dobrý den“. Nebo že jste si objednali černé kafe, což už se také nesmí, protože byste tím urazili nějaké černochy. Ano, je už deset let zakázáno objednávat černé kafe a musíte si objednávat kafe „bez“, tedy bez mléka. Takže každou chvíli se někdo ozve, že ho urazil něčí výrok.

Martina: A bílé kafe si objednat mohu?

Benjamin Kuras: Když v Anglii řeknete, že chcete kafe, tak je automaticky bílé. Když chcete černé, tak musíte říct „bez“.

Martina: Budu na to myslet. Vzpomínal jste návrh Václava Klause mladšího, který chystal předlohu zákona, která by, až na některé výjimky, zaručovala svobodu slova na internetu, zejména na sociálních sítích. Řekl, že provozovatelé sociálních sítí by měli blokovat jen příspěvky nabádající ke genocidě a podobně. Vy jste před chvílí projevil více svobodomyslnosti v tom, co by se mělo nebo nemělo na sociálních sítích mazat. Podpořil byste takovýto návrh?

Benjamin Kuras: Podpořil. Ale nemazal bych ani výzvy k vraždě a genocidě, protože je potřeba vědět, kdo a kde je naším nepřítelem, nepřítelem svobody a demokracie.

Když někdo v Británii přijde s návrhem, že by se mělo zakázat zahalování tváří, protože musíme být schopni lidi identifikovat podle tváří, tak je napaden jako islamofob nebo xenofob

Martina: Neubráním se srovnávání naší republiky a Británie, protože jsou to dva vaše domovy. Dovolil by si ještě někdo v Británii přijít s takovou předlohou zákona jako Václav Klaus mladší, nebo už nikoli?

Benjamin Kuras: Myslím, že už ne, že by ho vypískali. Dějí se už i takové věci, že když Boris Johnson zavtipkoval, že zahalené muslimky vypadají jako poštovní schránky, tak se ozývaly hlasy, že by měl být vyloučen z Konzervativní strany a že by měl být pokládán za islamofoba. Když už tedy není možné říct ani takovouto větičku, tak kdo najde odvahu říct něco, co by znělo ve smyslu: „Pozor na ně. Tady nějací zahalení zloději vyloupili klenotnictví – a byli to chlapi oblečení v burkách.“ Když někdo přijde s nápadem, že by se mělo zakázat zahalování tváří, protože musíme být schopni lidi identifikovat podle tváří, tak už je také napaden jako islamofob nebo xenofob. V britské politice se dá těžko něco takového dnes prosadit.

Martina: Popovídáte si dnes ještě se svými britskými kamarády, jste s některými naladěn na podobnou strunu? Nebo to již i běžní Britové mají tak, že tyto věci nevnímají a myslí si, že slyšíte trávu růst?

Benjamin Kuras: Vyhrotilo se to referendem o brexitu, kdy se najednou začala rozlišovat od sebe vzájemně pravice a levice. Měl jsem několik starých kamarádů, kteří se tímto nezabývali a kteří se se mnou přestali stýkat, protože mě pokládají za šiřitele nepravdivých informací, které jsem našel na internetu – a nejsou k nalezení v hlavních médiích, jako je BBC, které je dnes zaměřené podobně levicově, jako je Česká televize, a možná víc.

Takže brexitem se to vyhrotilo, věděli jsme najednou, kdo je na pravici a kdo na levici, a několik mých dávných, dlouholetých liberálních přátel se se mnou přestalo stýkat, protože jsem na ně příliš pravicový.

Martina: A přibylo vám pravicových přátel?

Benjamin Kuras: Pravicoví přátelé se k sobě trochu víc přimknuli, tak jako se levicoví zase přimknuli k sobě. Ale s těmi levicovými, což byli většinou lidé, se kterými třeba člověk posedával a bavil se o kultuře, a kteří často pracovali v kultuře a v médiích, kde je tendence k levicovosti větší než třeba u podnikatelů, se už nijak nevyhledáváme.

Kdysi bylo BBC přísně rozlišováno zpravodajství od komentářů, bez extrémů a osobních útoků. Dnes tomu tak není, je v tom agresivita.

Martina: V historii jakožto vědě existuje přístup, kterému se říká pozitivizmus, který pouze pragmaticky popisuje fakta. Dlouhou dobu jsme se domnívali, že BBC představuje v žurnalistice právě takovýto směr, že informuje o tom, co se stalo. Dnes je tomu jinak. Vy jste dlouhá léta v BBC pracoval. Bylo tomu tak už i za dob vaší práce?

Benjamin Kuras: Ne, v té době se velice přísně rozlišovalo zpravodajství od komentářů. Věděli jste, co je zpráva, něco se událo a jeden zdroj o tom informoval tak, druhý onak a třetí zase jinak, a vy si z toho vyberte, co chcete. V podstatě to bylo takto. A pak následoval komentář od známých komentátorů a vy jste věděli, že jde o názor právě toho autora, který to dává do nějakého, pravicového nebo levicového, kontextu. V BBC existovalo obojí, ale ani jedno nebylo extrémní. Bylo to vždy podáváno civilizovaně, i komentáře. Když nějaký moderátor dělal s někým interview, tak ho osobně nenapadal.

Dnes máme příklad interview, které dělala jedna velice svazácky působící moderátorka s maďarským ministrem zahraničí, jemuž de facto nadávala, že Maďarsko je fašistický stát, protože tam nechce žádné migranty. A on se musel bránit a říkal: „Podívejte, vy urážíte celý národ. Proč to děláte? Já vám uvádím fakta z Maďarska a vy mě urážíte.“ Musel se začít bránit, protože to bylo agresivní.

Martina: A to se odehrálo v BBC?

Benjamin Kuras: Ano, to se odehrálo nedávno, je to pár měsíců, v BBC. Nebo jiný příklad: pozvali do debatního programu Tommy Robinsona, a místo toho, aby ho nechali říkat fakta a citovat z dějin islamizace různých zemí, tak ho okamžitě nazvali islamofobem s tím, že tam nemá co dělat. A to se stalo v BBC s jedním velmi známým moderátorem, který se rád předvádí jako svobodný liberál.

Na Západ jsou pouštěni imigranti, u kterých bylo při prověřování zjištěno, že byli bojovníky Islámského státu

Martina: Trochu to připomíná scénu z filmu Skřivánci na niti, kde právník, který je ve vězení, popisuje, proč tam je a říká, že nepochopil, že obhajoba není součást obžaloby. Tento film byl za minulého režimu u nás zakázán, nyní už není. Ale vy popisujete věci, které ho nápadně připomínají. Vždy mě zaujmou věci, které jsou ve zvláštním rozporu. Když si člověk dá dohromady, jak na jedné straně Evropa na své území vpouští statisíce neprověřených a v mnoha případech neprověřitelných migrantů…

Benjamin Kuras: …Ale dokonce i migrantů, kteří už byli prověřeni a zjištěni jako členové Islámského státu. Viděl jsem devět takových případů, kdy byly srovnány fotografie pěkně oholeného uprchlíka a vedle fotografie téhož, s islámskou bradou, jak drží v ruce useknutou hlavu. A bylo jasně vidět, že to je tentýž člověk. A ten byl potom vpuštěn do Evropy jako uprchlík.

Takže tito lidé tady jsou. Islámský stát měl minimálně sto tisíc bojovníků. A těchto sto tisíc bojovníků nikdo nezabil, ale rozprchli se na Západ i Východ. Někteří se ukrývají v Afghánistánu, jiní se dostali do Libye a z Libye přišli s migračními toky do Evropy. A jsou to lidé, kteří se nepokládají za poražené, ale myslí si, že jejich bitva je pouze odložena.

Martina: Víte jistě, že to tak je? Já jsem samozřejmě slyšela, že jeden bojovník Islámského státu si jezdil odpočinout do Vídně, pobral přídavky a dávky a zase se vrátil bojovat. Toto je jeden příklad. Ale víte, že jich jsou skutečně desítky nebo stovky?

Benjamin Kuras: To nemohu vědět, tím se zabývají bezpečnostní jednotky. Četl jsem ale německé údaje, že v Německu jich bude minimálně deset tisíc. Co se týká Británie, tak se uvádí, že tam je asi 13 až 20 tisíc džihádistů, o kterých bezpečnostní jednotky, MI5, ví. Nedávno bylo i v hlavních médiích zveřejněno, že protiteroristické jednotky zneškodnily, zabránily nebo předešly sedmi stům případů pokusů o teroristické útoky. To znamená, že protiteroristická jednotka asi pracuje dobře, když se jim podařilo sedm stovek pochytat, ale vždycky stačí jeden, kterého nechytnou, a najednou někde máte třicet mrtvých, že?

Tam, kde působí extrémní levice, je vždy přítomna podpora islámu. Což je absurdní, protože až islám vyhraje, tak levice bude mezi prvními, které zlikviduje.

Martina: Což Evropa přijímá poměrně stoicky a vždy to doprovází hesly, jak se musíme semknout, že nesmíme podlehnout nenávisti a nesmíme nechat zničit svůj životní styl. Ale řekněte mi, proč tedy Evropa nějakým způsobem nezasáhne? Proč politici neřeknou: „Toto je ohrožení našeho způsobu života a musíme se chovat jinak, než jsme se chovali dosud.“

Benjamin Kuras: Nemám na to prorocké vysvětlení, ale dávám to do souvislosti s tím, že tam, kde máte demonstrace extrémní levice, je vždy přítomna podpora islámu. A přitom je to velice absurdní, protože až islám vyhraje, tak levice bude mezi prvními, které zlikviduje. Takže tam je opravdu nějaký sebevražedný pud v tom smyslu, že Západ a kapitalismus nenávidíme tolik, že jsme ochotni se spojit s kýmkoli dalším, který ho nenávidí třeba ještě víc než my, aby nám ho pomohl ho zničit.

Martina: Nedá tato situace politikům záminku udělat z celého kontinentu jednu velkou hlídanou totalitu orwellovského rozměru? A tvářit se přitom ještě jako lidumilové, kteří dbají na bezpečnost a dobro všech obyvatel, kteří na tomto kontinentu prodlévají?

Benjamin Kuras: K tomu to směřuje. Když se podíváte na to, jak Marcon zachází se Žlutými vestami, což původně byli a jsou obyčejní pracující lidé, drobní živnostníci, kteří už jsou zdaňováni tak, že jim životní úroveň klesla na úplné minimum. A když se jim říká, že se musíme chovat lépe k migrantům, které musíme podporovat a živit z našich daní, tak tito prostí lidé, kteří ani nejsou ideologicky motivovaní, ale nemohou normálně vyžít, jdou do ulic demonstrovat.

A brutality, kterých se v poslední době policie vůči nim dopouští, rozbité hlavy, vystřelená oka, slzné plyny, které působí několikadenní potíže, tak kam se na to hrabal soudruh Vondráček, kterému se vyčítá, že někoho zmlátil v listopadu 1989. To byla tehdy procházka po zelené louce ve srovnání s tím, jak zachází francouzská policie s protestujícími Žlutými vestami. A kde vidíte nějakou kritiku ze strany evropských vladařů, politiků a médií? Kde vidíte kritiku této totalitní brutality? Nikde se o tom nedovíme. Pouze na francouzských internetových serverech.

Neustále jsme sledováni mobilními telefony a počítači. Mají nás pod kontrolou, a když budou chtít někoho vyšinout z provozu, tak zmáčknou knoflíček a odpojí vás.

Martina: Pane Kurasi, vy varujete nejenom před blížícím se koncem svobody slova, ale i bezpečného soukromí. Různé sledovací technologie, které lezou lidem do soukromí, jsou jednak výborným kšeftem, a navíc je to ještě v rámci naší údajné bezpečnosti. Už teď v některých ohledech kontrola nad lidmi překonává fantazii častokrát zmiňovaného George Orwella. Je to už obrovsky rozjetý světový průmysl? A lze tomu ještě vůbec uniknout?

Benjamin Kuras: Británie je na špici ve výrobě těchto sledovacích zařízení a špiclovacích technologií už je tolik, že to ani nestačíme sledovat. Nedávno jsem o tom četl knížku jednoho amerického internetového novináře a nad výčtem těchto technologií člověku zůstává rozum stát. A samozřejmě je to dobrý kšeft, protože každá velká firma chce nějaké sledovací zařízení proti vloupání, proti tomu, aby se zaměstnanci neflákali. Toto všechno si firmy objednávají a pořizují záznamy. A tudíž se tento průmysl musí neustále vylepšovat, aby si firmy mohly navzájem konkurovat a své výrobky prodávat.

Čína už kontroluje úplně všechno. Nevíme, kdo nás sleduje prostřednictvím našeho mobilního telefonu nebo našeho počítače. Samozřejmě počítače jsou sledovány již dávno, na internetu už někdo zaznamenává, co vás zajímá, co sledujete, co si kupujete, kam jezdíte, a podle toho vám posílají reklamu. Ale mají vás také pod kontrolou – a když vás budou chtít nějakým způsobem vyšinout z provozu, tak jenom zmáčknou knoflíček a odpojí vás, nebo vám nasadí do mozku neurózu.

Martina: Proč se ještě vracíte do Británie, když to vidíte takto?

Benjamin Kuras: Jednak tam mám čtrnáctiletého syna a také pár konzervativních přátel. A také proto, abych sledoval a vnímal, co se tam měsíc od měsíce děje. Kromě toho Británii miluju – vzal jsem si ji v roce 68 za ženu a slíbil jí věrnost, přísahal jsem na bibli královské koruně. Takže jsem stále ještě loajálním občanem a tím zůstanu. Ale jsem tak loajální jako třeba Tommy Robinson, kterému jde o to, aby Británie zůstala svobodnou zemí.

Když se podívám na moderní dějiny izraelského státu, tak ten je od samého začátku odsouzen ke zničení. A tři čtvrtě milionu Židů se ubránily proti padesáti milionům Arabů.

Martina: Dnes jsem vás již několikrát citovala a udělám to znovu. „Nám milovníkům svobody a soukromí z toho může být mdlo, ale nic s tím nenaděláme. Kdykoli, kdekoli a při čemkoli nás někdo bude moci sledovat, archivovat, analyzovat. A kdykoli na nás budou moci něco vytáhnout, zač by nás mohli potrápit, vydírat, umlčet, zavřít. Jestliže dřív bohabojní lidé věřívali, že Bůh je stále sleduje a že o nich ví, tak my dnes na rozdíl od nich budeme s jistotou vědět, že je to pravda. Budeme stejně vystrašeni, jako bývali oni, akorát nebudeme vědět, kdo je tím bohem, kde sedí, co s námi zamýšlí, za co nás potrestá, kdy a čím.“ To zní opravdu až fatalisticky.

Benjamin Kuras: Máte mě dobře přečteného.

Martina: Myslím, že to tak úplně do důsledku není, ale snažím se. Před chvílí jste říkal, že vám ještě pořád stojí za to upozorňovat a jít hlavou proti zdi. Ale tento výrok je možná trochu, jak jsem říkala, fatalistický, možná i malinko, a nechci, aby to vyznělo zle, poraženecký. Je tedy ještě pořád Benjamin Kuras bojovný, nebo si myslíte, že je čas vyvěsit bílý prapor?

Benjamin Kuras: Není čas vyvěsit bílý prapor, musíme bojovat až do konce, třeba i do konečné porážky, ale obrana musí zůstat. Vždy, když se dívám na to, že nad někým vítězí přesila, a opravdu taková přesila vítězí nad námi, tak se podívám na moderní dějiny izraelského státu. Ten byl od samého začátku odsouzen ke zničení. Kdo si představoval, když byla první válka, že se tři čtvrtě milionu Židů ubrání padesáti milionům Arabů? A on se ubránil. A brání se pořád, a pořád mu to nějakým způsobem jde. A nemůže to vzdát, protože ví, že má určité poslání v dějinách lidstva. A já si také v malém rozměru říkám, že tady mám nějaké poslání v dějinách českého národa a pokorně ho dosloužím.

Martina: Řekl jste, že musíme usilovat třeba až do konečné porážky. Kdo ale vyhraje?

Hrozí, že nadlouho vyhraje zlo nad dobrem. Bojovníků v řadách zla, tedy antisvobody, jsou miliardy a jejich počet narůstá.

Benjamin Kuras: Vyhraje zlo nad dobrem. Nadlouho.

Martina: A kdybych vás nutila to personifikovat?

Benjamin Kuras: To už se nedá personifikovat, protože bojovníků v řadách zla, nebo antisvobody, jsou takové miliardy, že už se to nedá sledovat, a jejich počet narůstá. A jsou podporováni automatickým růstem byrokracie. Jsem zvědav, co se stane po volbách do Evropského parlamentu, protože tak naštvaný jako já je třeba i Salvini a celá jeho italská vláda, a také Orbán i Poláci. Slováci nyní ne, ti to pomalu vzdávají.

Určitou naději vkládám do lidí, kteří to vnímají a mají přístup k určitým mocenským strukturám, jak je tomu dnes právě třeba u italské vlády. A čekám, že v Evropském parlamentu něco změní tak, že bude nakonec i ta zkažená, morálně zbankrotovaná Evropská komise nucena odstoupit, nebo bude zrušena, případně se rozpadne.

Jestliže se takzvanému národnímu populismu, jak se mu dnes pejorativně říká, ale ono to pejorativní není, protože populismus je lidový a národní je také lidový, v EU tentokrát nic nepodaří změnit, tak to bude hodně blízko k totální porážce. Čili já, kdybych byl farářem, imámem nebo rabínem, tak bych se dnes těžce od rána do večera modlil za Salviniho a každému bych připomněl, že Salvini pochází ze slova „salvare“, což znamená zachránit. Nomen omen.

Martina: Pane Kurasi, děkuji vám i za naše posluchače, že jste nám umožnil podívat se na svět vašima očima.

Benjamin Kuras: Já děkuji vám za tuto možnost.

Diskuse

Přidat komentář
  1. Klaudie napsal:

    Proč tolerujete všechny ty slepé, psychicky a duševně choré, dáblovy, chorobně prolhané zrůdy, kteří správcují na fb. Vyhodte všechny ty slepé psychicky choré zrůdy, jiní tam ani nejsou!!!!! Nedivte se, že je povoleno jen samé lhaní, nikdy né pravda, když tam pracují, a užívají si samých blokací a mazaní pravdivých lidí a komentářů jen samí slepí, nemocní slaboši… zrůdy! Na FB správcují jen samí slepí, psychicky a duševně nemocní, chorobní lháři… satani, dáblovi služebníci… ZLO! Vyhodte to všechno zlo… dejte ty psychicky a duševně nemocné, slepé, chorobně prolhané zrůdy všechny k soudu, že podoporují samé lhaní a pravdu blokují, mažou pravdivým komentáře a profily!

  2. Klaudie napsal:

    Proč tolerujete všechny ty slepé, psychicky a duševně choré, dáblovy, chorobně prolhané zrůdy, kteří správcují na fb. Vyhodte všechny ty slepé psychicky choré zrůdy, jiní tam ani nejsou!!!!! Nedivte se, že je povoleno jen samé lhaní, nikdy né pravda, když tam pracují, a užívají si samých blokací a mazaní pravdivých lidí a komentářů jen samí slepí, nemocní slaboši… zrůdy! Na FB správcují jen samí slepí, psychicky a duševně nemocní, chorobní lháři… satani, dáblovi služebníci… ZLO! Vyhodte to všechno… dejte ty nemocné, slepé, prolhané zrůdy všechny k soudu, že podoporují samé lhaní a pravdu blokují, mažou pravdivým profily!

  3. Klaudie napsal:

    a Martina Kociánová je taky slepá, psychicky nemocná, chorobná lhářka, co odkývá každou lež. Proč tolerujete všechny ty slepé, psychicky a duševně choré, dáblovy, chorobně prolhané zrůdy, kteří správcují na fn. Vyhodte ty slepé psychicky choré zrůdy! Nedivte se, že je povoleno jen samé lhaní, nikdy né pravda, když tam pracují, a užívají si samých blokací a mazaní pravdivých lidí a komentářů jen samí slepí, nemocní slaboši… zrůdy! Na FB správcují jen samí slepí, psychicky a duševně nemocní, chorobní lháři… satani, dáblovi služebníci… ZLO! Vyhodte to všechno… dejte ty nemocné, slepé, prolhané zrůdy všechny k soudu, že podoporují samé lhaní a púravdu blokují, mažou pravdivým profily!

  4. Klaudie napsal:

    Vždyt je to slepý, psychicky nemocný člověk, chorobný lhář a xenofob. Na, co si to tady hraje?

  5. Vlk napsal:

    Bartošovi a jeho dalším slabomyslným zastáncům:
    Martina (nikoli Marcela) Kociánová se ptá: „A to víte jistě?“ nikoli na hlavy uřezané oholenými připrchlíky, ale na to, zda ví jistě, že teroristé islámského státu tvoří část migračního toku do Evropy. Dokonce, na rozdíl od přepisu v záznamu (!?), doslova říká – „(A to víte jistě…), že to tak je? Že tyto toky jsou?“
    Osobně bych si na takovou otázku dovolil odpovědět naprosto jistě kladně a jsou na to i důkazy.
    Předpokládám, že si Bartoš naprosto chrochtá nad „nepředpojatým“ či dokonce „mnohostranným“ výběrem hostů například u médií, které si dokonce (nedobrovolně) platíme – ČT a ČRo.
    Nevím, kam kráčí Marcela Kociánová, ale vím jistě, že kdyby tam kráčela stejnou cestou, jako to činí ony zmíněné zkorumpované a nepřátelskými silami ovládané instituce, dělala by zbytečnou práci. Což nedělá, díky jí za to!

  6. Name napsal:

    Radmila, Dvorak a Anonym – Jiri Bartos ma svatu pravdu, ale vy, hlupaci to nevidite!

    Na 100% suhlasim s tymto:
    „Kam kráčí Marcela Kociánová svým přitakáváním a čím dál jednostrannějším výběrem hostů je pro mne smutné. Její pořad Kupředu do minulosti jsem měl ještě před pár lety moc rád.“

  7. Martin Trso napsal:

    Samy ‚doom and gloom.‘ Pana Kurase jsem bral velmi vazne pred 20-10 lety, ale dnes mne prijde, ze se akorat snazi co nejvice zviditelnit svymi projevy o katastrofickem scenari konce „Zapadni“ civilizace. Koneckoncu, proc ne, vzdy internet mu dava—a desitkam, tisicum jemu podobnym—prilezitost kazat svym oveckam jeho „kapky“ z pohodli kozeneho kresla v pracovne kdy se mu zlibi. A za to mu davam svoje ‚kudos.‘ Ale to je vse.
    Ja myslim, ze nekdo jako pan Kuras ma velky intelektualni a zkusenostni potencial na to delat vice nez jenom jeste vice rozpolcovavat verejne mineni (i kdyz to samozrejme garantuje prodej jeho knih), to znamena i objevovat spolecne jmenovatele trpkosti obcanu ve spolecnostech zemi „Zapadni“ kultury, a take prichazet s pragmatickymi a holistickymi resenimi. (Verim, ze to by prodalo mnohem vice knizek!)
    Ale vim, jak je to tezke. Zvlaste kdyz by to melo obnaset zamyslet se nad pricinami zle nalady lidi na „Zapade.“ Nebot by to v prvni rade znamenalo podivat se na to jak ti „zapadaci“ vlastne napred tak hodne zbohatli, aby si vubec napred zvykli na nejaky stabilni a blahobytny zivot, o ktery ted zjevne asi 40 let uz prichazeji. A pak uz bychom se rychle dostali k tematum kolonialismu a katastrofickych zmen klimatu—a tim zivota schopnosti—v zemich na Blizkem Vychode, a vsemu ostatnimu.
    Skoda, ze pan Kuras radsi nemluvi o tom, jak GB a cela slavna Zapadni Evropa hodne „dluzi“ stovkam milionu lidi ve svych byvalych koloniich, a ze ted nastal cas se o dobry zivot podelit. (V USA, kde ziji, to je podobne, tady se jiz desitky let resi genocida puvodnich obyvatel Ameriky „bilym muzem“, s castecnym uspechem, a ted prichazi doba kdy tato spolecnost musi kvuli socioekonomickem dedictvi otrokarstvi skokem pomoci desitkam milionu afro-americanu.)
    Na zaver, rad bych vyjadril duveru, ze ve spolecnostech „Zapadnich“ kultur v nadchazejicich par letech prevladne rozum, pravda, a laska, a vsechny ty humanisticke a vedecke principy jimiz v udobich Renezance a pozdeji Osvicenstvi zidovsko-krestanske spolecnosti obohatily lidstvo.

  8. B. Vehovská napsal:

    Smutné čtení, ale jako vždy poučné. Děkuji za Vaši práci.

  9. Radmila napsal:

    Jiří Bartoš, vy jste měl tak rád Kupředu do minulosti, až jste to vzal doslova. Byl byste dobrý kádrovák, za mých mladých let.

  10. Anonym napsal:

    Blbounům to nedochází, ti to zpozorují až na vlastním krku.

  11. Stanislav Dvořák napsal:

    Pro Jiří Bartoš: To, že Kuras konvertoval, se obecně ví, nikde to nezastírá! Evidentně už v tomto ohledu jsi zaujatý leda ty, Bartoši. Případy, kdy si v GB nelze objednat černou kávu existují, jistě, není to ani zdaleka paušální, pochopitelně, ale normální posluchač to pochopí, leda poťapanec to bere plošně a totálně. Kuras tím poukazuje na hrozivou skutečnost, kdy už jen to, že se to děje, je předznamením horších věcí… Robinson a média – dám protiklad u nás v ČR, kdy Kalousek je větší chuligán a prostoru má v médiích habaděj… takže se není čemu divit, když se Kuras diví. Peskovat někoho kvůli tomu, zda ví jistě zda fotka oholence patří někomu, kdo se fotil s uřezanou hlavou jinde, je infantilní a postrádá to faktor empirického myšlení, na kterém Kuras staví. Po všech těch zkušenostech a prožitcích s tím, kolik islamistů ať už kdekoliv bojovalo a pak se vyskytlo v Evropě, kde dále páchali nebezpečný aktivismus i násilí, je třeba mít předběžnou opatrnost a podezíravost, než se nechat setnout rovnou v Evropě… to je koneckonců přirozený aspekt sebezáchovnosti, který narůstá všude, kde nebezpečí prokazatelně roste, a v GB rozhodně roste! Británie je na špici sledování – samozřejmě, že ano, to přiznávají i jejich tajné služby a počet kamer v Londýně na Queen street je enormní včetně prostorových odposlechů, skrytých třeba v lampách. Bartoši, tvrdíš, že Čína, ale zrovna zde pouze spekuluješ, nevíš nic, v Číně si evidentně nebyl, čínsky neumíš, takže jen si vymýšlíš něco, proto, že Západ apriori cílí na Čínu a Rusko atd. Takže tady předkládáš něco, že tak je, a přitom není… a na rozdíl od Kurase v tom ani nemáš žádné zkušenosti a osobní prožitky, zřetelně postrádáš nezbytný vhled do problematiky. Tvrdíš, že Kuras je bojovník a každý bojovník je v tvém vidění fanatik, zaujatý, zaslepený. To je uvažování zcela stupidní a paralogické, ale přinejmenším to o tobě říká, že vojenská služba tě věru minula. Tvrdíš, že KDM jsi měl již před lety rád, a neznáš ani jméno moderátorky, kterou opakovaně chybně nazýváš Marcelou, kdy v tomto případě zjevně nejde o omyl ani nedopatření, ale lež v tom, co tvrdíš. Pokud chceš poslouchat všudypřítomné propagandistické kanály a jejich evangelia z úst takových jako je Halík, Vácha, Grygar a další, máš tuny možností. KDM jde jinou cestou, a snad mu to vydrží, zde totiž nikdo při smyslech neočekává, že se budou zvát hosti alá ČT24 či TV Seznam a mnoho dalšího.

  12. Jiří Bartoš napsal:

    Pár poznámek. Benjamin Kuras alias Miloslav Kuraš se židem nenarodil ale k židovství konvertoval. Stejně jako ti co konvertovali k islámu patří k těm radikálnějším přívržencům své víry. Nesmyslně uvádí, že si v Anglii nemůžete objednat černou kávu a diví se, že Johnson si nemůže vtipkovat o muslimkách, že jsou jak poštovní schránky. Diví se, že mnohokrát souzený chuligán Tommy Robinson nedostane prostor ve sdělovacích prostředcích. Na tvrzení toho, že osoba z fotky s useknutou hlavou v ruce je po oholení vyfocena v Evropě se ho Marcela Kociánová ptá: „A to víte jistě?“ Neví. Ale předkládá to tak, jako že to tak je. Británie je prý na špici sledování. Já myslím, že na špici jsou úplně jiné státy, především Čína. Opakované hlásení se k Tommy Robinsonovi a obhajoba soudruha Ondráčka už je opravdu na mne moc. Říká dále, že musíme usilovat o boj po boku Robinsona, Salviniho, Orbána a spol až třeba do konečné porážky. Ano, to je jádro problému. Je to bojovník a jako bojovník je usilovný, tedy zaujatý, fanatický, zaslepený. Boj vyvolává jen boj. Dáme-li na jeho slova, čeká nás opravdu totální porážka. S tím jediným s ním souhlasím. Kam kráčí Marcela Kociánová svým přitakáváním a čím dál jednostrannějším výběrem hostů je pro mne smutné. Její pořad Kupředu do minulosti jsem měl ještě před pár lety moc rád.

  13. Anonym napsal:

    trochu beznadějné. pokud je vůle národa bránit se zlomena, naděje na záchranu je mizivá. Začíná to odzbrojením národa. To se zatím v USA nemůže stát, a proto zůstává Amerika už opět nadějí zápasní civilizace.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.